۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

50 سال موسیقی اصیل ایرانی

50 سال موسیقی اصیل ایرانی

دسته موسیقی زیردسته سنتی

سال موسيقي ايران

1 CD





تاريخ موسيقي ايراني
تاريخ موسيقي ايراني كه همواره با هنر و ذوق ايراني همراه و همقدم بوده است را مي توان به دو قسمت قبل و بعد از اسلام تقسيم كرد . مورد بعد از اسلام را تا موسيقي معاصر ادامه مي دهيم اما در مورد قبل از اسلام بايد تقسيم بندي هايي را انجام دهيم : دوره ي قبل از مادها . مادها . پارس ها و هخامنشيان . پارت ها و اشكانيان . ساسانيان .

قبل از مادها
اين دوره كه از هشت قرن قبل از ميلاد تا قبل است شواهد بسياري از جمله سنگ ها و سطوح حكاكي شده كتاب ها و دست نوشته ها را با خود به همراه دارد . مهمترين اثر يافت شده در مورد موسيقي اين دوره " مهر چغاميش " مي باشد كه متعلق به 3500 سال قبل از ميلاد است .
براي بررسي اين دوره بايد اثر تمدنهايي چون بابل و اشور و ايلام را - كه متاسفانه چيز زيادي از انها باقي نمانده - مورد بررسي قرار داد . اما شواهد اندك پيدا شده نيز خود صحت وجود موسيقي را در اين دوره تصديق مي كند . به طوري كه ساخت سازهاي سنتور و تنبور را به اين دوره نسبت داده اند .

دوره ي مادها
مادها - كه در اصل اريايي بودند - دولتي در ايران باستان تاسيس كردند . مهمترين موسيقي ان دوران نغمات موسيقايي گات بوده است .
دوره ي هخامنشيان ( 320 تا 550 سال قبل از ميلاد )
در كنار نغمات گات ها نوع ديگري از موسيقي با نام موسيقي رزمي و همچنيم موسيقي بزمي در اين دوره ساخته شد . طبل هاي اين دوره جنگجويان را با انگيزه به ميدان هاي نبرد راهي مي كردند و تنبورها و ني ها از انها در جشن پيروزي به گرمي استقبال مي كردند .
دوره پارت ها ( 250 قبل از ميلاد تا 224 بعد از ميلاد )
اين دوره كه با حمله اسكندر به ايران همراه شد ( قابل ذكر است كه بعضي از مورخان وجود اسكندر و نبرد او با ايران را بزرگترين دورغ تاريخ مي دانند و بر اين باورند كه شخصي با اين نام و با اين مليت وجود نداشته است و اسكندر صرفا جنگجويي ايراني و از مخالفان داخلي هخامنشيان بوده است . نويسنده ) موسيقي جديدي را به ايران وارد كرد . وارد شدن موسيقي به اين معنا نبود كه موسيقي را از كشوري ديگر به ايران وارد كنند بلكه در اين دوره موسيقي ازاد و مردمي شد و از بند دولت و دربار گريخت .
در اين دوره افرادي چون : بخشي ها در خراسان يا گوسان ها در تمامي مناطق ظهور كردند .
دوره ي ساسانيان (224-652 بعد از ميلاد )
در اين دوره بايد به پيدايش " باربد ها " در تيسفون ( پايتخت ساساني ) اشاره كرد . اين دوره با پيدايش هفت خسرواني همراه بود كه به جرات بايد گفت سرمنشا موسيقي امروز ايران بوده است

قبل از دوره ي دستگاهي :
اين دوره دوره اي بود كه مسلمانان دعوت اسلام را پذيرفته بودند ( البته به عقيده ي برخي مورخان : نه حمله ي اعراب دعوت به حساب مي امد و نه اجبار مسلمانان به پذيرفتن پاسخ دادن به اين دعوت بود . نويسنده ) و دروازه هاي ايران را بسوي ارمانهاي اسلام بروي خود گشوده بودند .
امدن اسلام از هر ديدي كه بنگريم در كشور ما باعث وقوع اتفاقاتي شد . به خوب و بد موضوع كار نداريم كه از اين مجال خارج است اما بايد اقرار كرد كه هم در فرهنگ و هم در زندگي ما تاثير بسزايي گذاشت . موسيقي ما هم طبيعتا از اين روند خارج نبود .
موسيقي ما در اين دوره كمي اييني تر جلوه كرد . ايرانيان - كه در تمام دوره ها هوش و ذكاوت خود را در حفظ ارمانهاي ايراني نشان داده بودند - اين نوع موسيقي اييني را به سمت عرفان ايراني سوق دادند . در اين ميان به ني نوازي مولانا جلال عارف نامي اين مرز و بوم بايد اشاره كرد كه بهترين نوع موسيقي اييني بوده است .
در برحه اي از زمان اكثر نقاط ايران خود را به عنوان خطه اي صاحب موسيقي و علاقه مند معرفي كردند ( اين واقعه حدود صد سال بعد از نوع مشابه ان در ژاپن رخ داد . به طوري كه صد سال پيش از ايرانيان موسيقي ژاپن از چنگ راهبان و خدايان و درباريان خارج شد و به عامه ي مردم رسيد . نويسنده ) و موسيقي مقامي در ايران شكل گرفت . به خاطر زير سلطه بودن ايران در زمان اعراب امروزه كشورهاي عربستان عراق و ... را نيز مي يابيم كه داراي موسيقي مقامي مي باشند اما لازم به ذكر است كه اولين نوع اين موسيقي متعلق به ايرانيان بوده است .
به خاطر تنوع طلبي ايرانيان و اينكه ايرانيان هميشه خواهان برتري نسبت به ساير اقوام بودند چندين سده بعد از پيدايش موسيقي مقامي موسيقي دستگاهي در ايران شكل گرفت .

دوره ي دستگاهي
اين دوره اوج اعتلاي موسيقي در ايران مي باشد . شروع ان از چندين سده بعد از اسلام است و تا كنون در ميان ايرانيان به عنوان موهبتي تاريخي نگاه داشته مي شود . بله ... نگاه داشته شدن نه به عنوان ميراثي شي گونه . بلكه به عنوان فرهنگي كه امروزه انرا فرهنگ شفاهي مي نامند . فرهنگي كه در ان انسان به اوج انسانيت دست مي يابد . در كنار موسيقي درس عشق مي گيرد و نظام اخلاقي خويش را استوار مي سازد .

موسيقي دستگاهي از جمع اوري تك تك مقام ها ( از خراسان گرفته تا خوزستان ) گرد امده است .
گنجها را فشرده كردند و مانند نگيني در انگشتر پايتخت قرار دادند .
و امروزه شاهد موسيقي دستگاهي - رديف هستيم . انرا مي اموزيم . اموزش مي دهيم . مي نوازيم و از خود يادگاري مي گذاريم . ردپايي يا سندي در تاريخ بر موجوديت موسيقي درست و اصيل ايراني كه متاسفانه امروزه رو به زوال رفته و با موسيقي سنتي اشتباه گرفته مي شود ...



نخستين ضبط صدا در ايران
گزارش نخستين ضبط صدا در ايران چنين بود: نوازندگان يا اجراكنندگان، به طور منفرد يا دسته جمعي، در اتاقي به نام استوديو حاضر مي‏شدند و در مقابل دهنه فراخ شيپوري كه انتهاي باريك آن از درون پرده‏اي به اتاق ضبط منتهي مي‏شد قرار مي‏گرفتند و به اجراي برنامه مي‏پرداختند. در بعضي موارد، عمل ضبط در خود استوديو انجام مي‏گرفت و به همين دليل، دستگاه ضبط كننده نيز در همان محل اجرا مستقر مي‏گرديد. در مواردي كه تعداد اعضاي همنواز بيش از حدود چهار نفر بود، عمل اخذ صوت در شيپور ضبط كننده به طور مطلوب انجام نمي‏گرفت و نه تنها صداي سازهايي كه در نزديكي دهنة شيپور قرار داشتند قوي‏تر ضبط مي‏شد، بلكه صداي مذكور صداي سازهايي را كه دورتر قرار داشتند، تحت‏الشعاع قرار مي‏داد و برخي از سازهايي كه به‏طور طبيعي صداي قوي نداشتند، در جريان ضبط، توليد اشكال مي‏نمودند. براي بهتر ضبط شدن صدا، به گوينده يا خواننده و نوازنده توصيه مي‏شد كه برنامة خود را با صداي بلندتر از حد معمول اجرا كند تا صدا توانِ مرتعش كردن سوزن و ديافراگم ضبط را داشته باشد و ضبط و پخش امكان‏پذير باشد. البته بايد متذكر شد كه كل عمليات فوق در ايران بدون برق و دستي انجام مي‏شد.
فرمان را با هم مي‏خوانيم: چون انجمن ضبط اصوات در آمريك گرامافونهاي بسيار ممتاز خودشان را با ماشينهاي پسنديده از لحاظ نظر انور شاهانه گذرانده و مراتب مراقبات خود را در تكميل و ترويج اين صفت مشهود حضور هميون داشته بودند لهذا براي تسهيل فروش و حمايت مخصوصه ملوكانه از اين سوسيته به موجب صدور اين فرمان مبارك سوسيته آنونيم (1) مزبور را به سمت فورنيسري (2) مخصوص خودمان مباهي و سربلند فرموديم كه از شمول اين مرحمت ملوكانه بين‏الامثال و الاقران سربلند بوده و در ترقي و تكميل اين صفت مراقبات كافيه به عمل آمدند. مقرر آنكه اولياي دولت عليه در پيشرفت مقاصد حقه و ترقي و توسعه اين كارخانه مساعدت و همراهي به عمل آورده در عهده شناسند. في شهر ذي‏القعده الحرام 1323 مظفرالدين شاه

فروشنده: فروشگاه سبزینه

قیمت: 4,500 تومان

روش خرید: برای خرید 50 سال موسیقی اصیل ایرانی، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.


خرید 50 سال موسیقی اصیل ایرانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر